Aktualności

2018-11-27
20.000 konsumentów odpowiedziało, z czego korzysta – warto wiedzieć!

Opublikowany niedawno Raport Polskie Badania Marketingu Zintegrowanego (PBMZ, edycja 2018) odpowiada na pytanie, o które kanały komunikacji bezpośredniej warto oprzeć kampanie sprzedażowe i promocyjne.

Zawarte w Raporcie PBMZ 2018 analizy przedstawiają reakcje konsumentów na kontakt poprzez poszczególne kanały komunikacji marketingu bezpośredniego.

Co w Raporcie PBMZ wyjątkowego?

zebraliśmy informacje od 20.000 konsumentów w ich gospodarstwach domowych (badanie TGI)

• to jedyne źródło wiedzy o postrzeganiu kanałów marketingu bezpośredniego przez konsumentów w Polsce

• raport PBMZ przygotowano jako opracowanie syndykatowe na podstawie wybranych informacji dostępnych w badaniu TGI – dlatego dostępny jest w nieosiągalnej na rynku cenie

Warto z niego skorzystać, żeby wiedzieć w jakie kampanie najlepiej inwestować.

Badanie PBMZ realizowane jest jako element największego w Polsce badania konsumpcji dóbr, usług, mediów oraz stylów życia Target Group Index (TGI) we współpracy Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB z instytutem badawczym Kantar Polska.

SMS czy ulotka? Telefon czy mail?

W Raporcie PBMZ odnajdujemy ujętą syntetycznie wiedzę na temat efektywnego dotarcia do konsumentów przy wykorzystaniu kanałów marketingu bezpośredniego, takich jak:

● Ulotki, przesyłki reklamowe

● SMS-y reklamowe

● Telefony reklamowe

● Infolinie i BOK

● Programy lojalnościowe

● E-maile reklamowe

Z Raportu dowiemy się, jak klienci reagują na przekaz zawarty w poszczególnych kanałach kontaktu, które grupy docelowe podejmują decyzje zakupowe w oparciu
o informacje, jakie dotarły do nich sms-em, e-mailem, listem, ulotką czy drogą telefoniczną.

Papier do lamusa?

Okazuje się, że ulotka, która dotrze do miejsca zamieszkania odbiorcy, ma dużą szansę zostać przeczytana i to zazwyczaj przez więcej niż jedną osobę. Ponad 50% respondentów deklaruje, że podejmują oni swoje decyzje zakupowe na podstawie przesyłek reklamowych. To najczęściej osoby posiadające wyższe lub średnie wykształcenie.

Kto rzuca słuchawką, a kto czyta SMS-y?

Wyniki badania przedstawiają częstotliwość, z jaką poszczególne grupy odbiorców otrzymują komunikaty SMS-owe czy komunikaty przekazywane za pośrednictwem połączeń telefonicznych. Wskazują także, jak często konsumenci korzystają z informacji dostarczanych analizowanymi kanałami komunikacji.

SMS przestał być jedynie medium informacyjnym o loteriach i zaległościach w płatnościach. Coraz częściej kanałem tym przedstawiane są oferty handlowe. 71% odbiorców zapoznaje się z ich treścią, a znaczący odsetek deklaruje, że korzysta z przedstawionej oferty.

Kanał telefoniczny cechuje się dużą skutecznością (6% osób odbierających oferty sprzedażowe drogą telefoniczną korzysta z nich), a jego potencjał wydaje się nadal nie w pełni wykorzystany zważywszy, że blisko 100% dorosłych Polaków posiada telefon komórkowy.

Raport PBMZ 2019 wskazuje, która grupa docelowa najchętniej korzysta z ofert prezentowanych podczas rozmowy telefonicznej, która z płci jest bardziej aktywna w tym kanale. Raport wskazuje też branże, w których kampanie telemarketingowe są najczęściej wykorzystywane.

Kogo cieszą programy lojalnościowe?

Dużą popularnością konsumentów cieszą się programy lojalnościowe. Aż ⅓ badanych przyznała, że korzysta z kanału promocji tego właśnie typu. Duży udział konsumentów uczestniczących w programach lojalnościowych uzyskiwany jest dzięki prostemu i przejrzystemu systemowi zbierania punktów lojalnościowych. Co więcej klienci nie tylko zbierają punkty, ale również je realizują. W tym świetle programy lojalnościowe mogą być idealnym narzędziem marketingowym pod warunkiem jednak, iż system ich działania będzie dobrze zaprojektowany.

Wyniki badania wskazują, że polscy konsumenci bardzo chętnie biorą udział w loteriach i chętnie korzystają z promocji. Loterie i konkursy to wciąż wysoce efektywne narzędzia promocji, przynoszące znaczące wzrosty sprzedaży.

A co ze ”SPAM-em”?

Na mailingi najczęściej reagują osoby z wyższym wykształceniem. Zważywszy jednak, że posiadanie adresu mailowego potwierdziła ponad połowa badanych, można domniemywać, że istnieje ogromny potencjał marketingowy tego kanału w efektywnym docieraniu także do osób z pozostałych grup celowych.

20 najważniejszych branż – dane dodatkowe

Raport PBMZ 2019 to staranna analiza skuteczności kanałów marketingu bezpośredniego, ich postrzegania i wykorzystania przez konsumentów.

Jako uzupełnienie Raportu PBMZ 2019 przygotowane zostało badanie Zintegrowany Marketing Twojego Produktu, które uwzględniło odpowiedzi na pytania dotyczące 20 najważniejszych branż.

Polskie Badania Marketingu Zintegrowanego są inicjatywą powstałą w wyniku kooperacji Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB i Kantar Polska. Przedsięwzięcie narodziło się w 2009 roku jako element badań Target Group Index (TGI), które do dziś pozostają największym badaniem konsumenckim oraz stylów życia w Polsce.

Więcej informacji na temat badania i raportu można znaleźć na stronie: http://pbmz.smb.pl/

 

Plik do pobrania

Przeczytaj także

Nasi partnerzy

  • PIAP
  • Publicity
  • ecth logo