fb linkedin Newsletter

Auchan przejmie Real. Jest zgoda UOKiK

Auchan Polska, zarządzany przez Marka Szeiba (na zdjęciu), otrzymał od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów warunkową zgodę na przejęcie hipermarketów Real - podał UOKiK w komunikacie prasowym.

Auchan będzie musiał sprzedać 8 sklepów. UOKiK podał, że przeprowadzone przez Urząd postępowanie wykazało, że transakcja przejęcia Reala przez Auchan Polska może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na jedenastu lokalnych rynkach. Konieczna jest więc sprzedaż 8 sklepów.

Transakcja dotyczy przejęcia przez Auchan Polska hipermarketów Real. Auchan Polska jest kontrolowana przez Grupę Auchan. Posiada 27 sklepów pod marką Auchan, kontroluje również spółkę Elea Polska, właściciela sieci sklepów Simply Market. Spółka Real należy do międzynarodowego koncernu handlowego - Grupy Metro, działającego w 30 krajach Europy i Azji Wschodniej. Jest właścicielem 57 hipermarketów Real.

Podstawą zgłoszenia koncentracji była umowa zawarta przez Grupę Auchan oraz Metro, dotycząca sprzedaży udziałów i wkładów w spółkach Real w Polsce, Rumunii, Rosji i Ukrainie. Organem właściwym do jej zbadania była Komisja Europejska, jednak na wniosek przedsiębiorców, w części dotyczącej polskiego rynku, sprawa została przekazana w marcu 2013 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zbadał rynek

Na potrzeby postępowania UOKiK przeprowadził badanie rynku detalicznej sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach wielkopowierzchniowych. O strukturę i stopień koncentracji rynku zapytano 13 największych działających w Polsce sieci handlowych.

- Analiza Urzędu wykazała, że supermarkety oraz dyskonty nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla hipermarketów. W mniejszych sklepach konsumenci dokonują głównie codziennych, drobnych zakupów. Natomiast z oferty hipermarketów korzystają rzadziej, zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Jednorazowo kupują więcej produktów niż w supermarketach i dyskontach, często na zapas - wyjaśnia prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Urząd przyjął również, że obszarem, na którym hipermarkety konkurują ze sobą jest strefa do 20 lub 25 minut jazdy samochodem od przejmowanej placówki. Ustalono to w oparciu o przekazane przez uczestników koncentracji badania kodów pocztowych. Wynika to także z zasięgu kampanii informacyjnych w formie ulotek czy gazetek prowadzonych przez sieci handlowe. Co istotne, ten obszar może być większy lub mniejszy niż teren jednego miasta.

Jest warunek

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że transakcja doprowadzi do ograniczenia konkurencji na jedenastu lokalnych rynkach, na których łączny udział uczestników koncentracji przekroczy istotnie granicę domniemania uzyskania pozycji dominującej i tym samym uzyskają na nich znaczną przewagę nad swoimi konkurentami. Prezes UOKiK uznała jednak, że możliwe jest nałożenie na przejmująca spółkę określonych obowiązków, które zniwelują negatywne skutki transakcji i doprowadzą do zachowania efektywnej konkurencji na tych rynkach.

- Zgodnie z wydaną decyzją Auchan Polska musi wyzbyć się praw do ośmiu hipermarketów Real. Nie może to nastąpić później niż w ciągu 18 miesięcy sfinalizowania transakcji przez Auchan, na rzecz inwestora, który nie należy do grupy kapitałowej Auchan oraz nie jest współkontrolowany przez żaden podmiot z tej grupy - mówi prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Kupujący będzie ponadto musiał uzyskać akceptację Urzędu, który może jej odmówić, jeżeli nowy właściciel nie będzie dawał gwarancji utrzymania dotychczasowej działalności handlowej placówek. Sklepy, które muszą zostać sprzedane mieszczą się w następujących miastach: Białymstoku, Bielsku Białej, Czeladzi, Legnicy, Rzeszowie, Szczecinie, Wałbrzychu i Sosnowcu*.

Warto podkreślić, że decyzja wydana została w terminie przewidzianym przez ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. W przypadku zgód warunkowych do czasu trwania postępowania nie wlicza się m.in. oczekiwania na odpowiedź w sprawie przedstawionych przez Urząd warunków.

Oceniając koncentrację prezes UOKiK może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata. Od 2004 roku jest to 18. rozstrzygnięcie nakładających obowiązki na zgłaszającego transakcję.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie informujemy, że na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.

(za Money.pl)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne