Coca-Cola po wieloletniej dominacji nie jest już najcenniejszą marką na świecie. Pierwsze miejsce zajął Apple, a na drugie wskoczył Google - wynika z opublikowanego dziś rankingu Best Global Brands
Firma Interbrand będąca własnością Omnicom Group prowadzi ranking Best Global Brands (najlepsze globalne marki) od 2000 roku.
Od samego początku na szczycie stu najlepiej rozpoznawalnych i najbardziej dochodowych marek był amerykański producent napojów gazowanych. Jak wynika z najnowszego, opublikowanego dzisiaj raportu, Coca-Cola po raz pierwszy została zdeklasowana, i to nie przez jedną, ale dwie firmy.
10 najbardziej wartościowych marek świata. Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć powiększenie i pełną "setkę"
Technologie na czele
Obecnie najbardziej wartościową marką na świecie jest Apple, a Google znalazł się w zestawieniu tuż za nią. "Dotarcie Apple'a na szczyt było prawdopodobnie kwestią czasu" - powiedział w jednym z wywiadów Jez Frampton, dyrektor wykonawczy Interbrand. W zeszłym roku marka ta była już na drugim miejscu, a w 2011 na ósmym.
Raport szacuje wartość marki Apple'a na 98,3 mld dol., a to oznacza aż 28-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wartość Coca-Coli także wzrosła, ale zaledwie o 2 proc. do 79,2 mld dol. To za mało, by zapewnić producentowi napojów gazowanych pierwsze miejsce.
Google w zeszłym roku znalazł się na czwartym miejscu w rankingu. W tym roku trafił na drugie.
Facebook daleko
Trend wzrostowy dotyczy zresztą także innych marek technologicznych. Spośród dziesięciu najwyżej notowanych marek sześć to firmy technologiczne. Oprócz Apple'a i Google'a w pierwszej dziesiątce znalazły się też Microsoft, Samsung i Intel i IBM. Facebook, który w zeszłym roku zadebiutował w zestawieniu na 69. miejscu, w tym roku awansował już na 52.
Czytaj cały interaktywny raport Interbrand.
(za Wyborcza.biz.pl)