fb linkedin Newsletter

E-commerce: trendy i nowe modele dostaw: service point, click&collect, paczkomaty. Jakie zastosowania cieszą się aktualnie największym zainteresowaniem klientów?

Polski e-commerce należy do jednych z najdynamiczniej rozwijających się w Europie – według analityków, powiększa się w tempie co najmniej 15% rocznie. Coraz większy wolumen paczek pochodzących z e-handlu będzie generował wzrost zapotrzebowania na efektywne, szybkie i tanie formy dostawy. Wyraźnie można zaobserwować rozwijanie sieci punktów click&collect przez czołowych rynkowych graczy z branży logistycznej. Potwierdza to raport opracowany przez Deloitte, według którego jeszcze w 2015 roku liczba punktów ‘kliknij i odbierz’ w Europie wyniesie 500 tys. Oznacza to aż 20-procentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Sytuacja w Polsce jest odzwierciedleniem tego trendu. Widać to na przykładzie intensywnego rozwoju sieci tradycyjnych punktów odbioru przesyłek zarówno przez czołowych rynkowych graczy z branży logistycznej, jak i przez duże podmioty z sektora handlowego. Firmy stosują strategię rozwoju wertykalnego, inwestując we własną sieć logistyczną oraz tradycyjne punkty click&collect, które są rozlokowane w placówkach handlu detalicznego, mogą też być połączone z punktami usługowymi lub działają samodzielnie. Należy uznać taki kierunek działań za właściwy – głównym celem uczestników rynku e-commerce powinno być maksymalne ułatwienie odbioru produktów. Ważne jednak, by rozwiązanie było również efektywne finansowo – to kluczowe wyzwanie, dlatego powinno opierać się na szerokiej współpracy sieci click&collect, operatorów logistycznych i graczy e-commerce.


Sebastian Anioł - Prezes Zarządu InPost S.A.

W mojej ocenie przyszłością rynku jest automatyzacja i oferowanie pełnego zakresu usług na każdym etapie łańcucha logistycznego dostaw przesyłek – a dziś żaden operator w Polsce poza nami nie ma pod jednym dachem usług pocztowych, kurierskich, finansowych i paczkomatowych. Jesteśmy w stanie zapewnić każdy element łańcucha dostaw na poziomie operacyjnym pomiędzy sprzedającymi a kupującymi. Szczególnie cieszy nas też świetny start biznesu kurierskiego uruchomionego w czerwcu. Spółka świadczy usługi kurierskie dla klientów indywidualnych oraz biznesowych. Gwarantowana dostawa następnego dnia i atrakcyjne ceny usług – w połączeniu z Paczkomatami® InPost i największą siecią obejmującą ponad 7000 placówek pocztowych – to jedyna w Polsce oferta zapewniająca kompleksowy i komplementarny zakres usług logistycznych krajowych oraz międzynarodowych ‘pod jednym dachem’. InPost zamierza osiągnąć 10% udziału w polskim rynku kurierskim do końca 2017 roku. Cel ten jest w moim przekonaniu jak najbardziej osiągalny – tym bardziej, że nasze usługi kurierskie zanotowały doskonały start i obecnie rozwijają się szybciej niż zakładaliśmy. Ich jakość poddaliśmy pod ocenę klientom końcowym, którzy w ankiecie uznali ją za „świetną” (75%) lub dobrą (18%).

Dzięki sprawdzonej infrastrukturze i doświadczonej załodze zapewniamy sprawną i terminową logistykę dostaw dużej liczby przesyłek nawet w tak gorącym okresie, jak na przykład sezon przedświąteczny. Jak pokazują nasze statystyki, same Paczkomaty® InPost w 2014 roku obsłużyły o 90% więcej paczek w porównaniu do poprzedniego roku. W 2015 r.  Wzrosła także – aż o 200 maszyn– sieć  Paczkomatów® InPost, która liczy już 1300 terminali na terenie Polski i powiększy się o kolejne 400 do końca roku. Tempo wzrostu pokazuje więc, że strategia oparta o e-commerce i ofertę zintegrowaną, czyli listy, usługi kurierskie i Paczkomaty®, zdaje egzamin.

(Wypowiedź Sebastiana Anioła dla Gazety Finansowej)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne