fb linkedin Newsletter

Mariusz Świtalski chce przejąć Merlina

Znany inwestor, twórca Eurocashu, Biedronki i Żabki, a obecnie sieci pasaży Czerwona Torebka, chce przejąć jeden z najstarszych rodzimych sklepów internetowych.

Mariusz Świtalski, znany inwestor i główny akcjonariusz notowanej na warszawskiej GPW spółki Czerwona Torebka, budującej sieć pasaży pod takim logo, podpisał z właścicielami Merlin.pl, jednego z większych i najstarszych polskich e-sklepów (są to: Zbigniew Sykulski, pomysłodawca Merlina, i Piotr Wilam, pierwszy prezes Onetu), list intencyjny w sprawie przejęcia Merlina przez Czerwoną Torebkę. 99,6 proc. akcji e-sklepu miałoby trafić aportem do Czerwonej Torebki w zamian za akcje nowej emisji.

Wartości transakcji nie ujawniono.

Za Czerwoną Torebką stoi znany inwestor i biznesmen Mariusz Świtalski. Pod koniec lat 80. założył sieć hurtowni pod nazwą Eurocash, którą w 1995 r. sprzedał portugalskiej firmie Jeronimo Martins. Następnie założył sieć dyskontów Biedronka, którą w 1998 r. także sprzedał JM (wtedy 243 sklepy). Za te pieniądze rozpoczął rozwijać sieć sklepów typu convenience Żabka, która dziś liczy 405 sklepów. Od trzech lat Świtalski rozwija sieć pasaży handlowych Czerwona Torebka. Obecnie działa ich 79, kolejnych 155 inwestycji jest w trakcie przygotowań, a docelowo spółka zapowiada stworzenie 4,5 tys. obiektów. Świtalski ma 70,2 proc. akcji spółki, 23,4 proc. zaś fundusz PineBridge Investments.

Czerwona Torebka zapowiada otwieranie punktów odbioru towarów zamówionych w Merlinie w swoich pasażach. Obecnie Merlin ma siedem własnych punktów odbioru, współpracuje także z siecią kiosków Ruchu, paczkomatów InPost i siecią Mail Boxes Etc.

Merlin.pl to jednej z lepiej rozpoznawalnych sklepów internetowych w rodzimej sieci. W 1998 r. rozpoczął działalność jako księgarnia, w ciągu kolejnych lat zaś rozszerzył asortyment m.in. o zabawki, elektronikę użytkową, drobne RTV i AGD, kosmetyki, odzież oraz artykuły sportowe.

W ostatnim roku rozrachunkowym (czyli do końca kwietnia 2012 r.) przy 102 mln zł przychodów Merlin.pl poniósł blisko 3,8 mln zł straty netto, natomiast rok wcześniej przychody wynosiły 127 mln zł, a strata - 131 tys. zł.

Latem 2010 r. większościowy pakiet akcji Merlina chciał kupić NFI Empik Media & Fashion, właściciel m.in. sieci Empik i Smyk. Merlina wyceniono na 287-325 mln zł. Jednak w lutym 2011 r. transakcję zablokował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, argumentując, że w ten sposób Empik uzyskałby zbyt silną pozycję względem wydawców książek i płyt.

(za MMP - Maciej Burlikowski)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne