fb linkedin Newsletter

Politycy ponownie w samym centrum uwagi

Ponad 15 tys. publikacji na temat partii politycznych obecnych w parlamencie odnotowano w maju. To najwięcej od czasu wyborów z 2011 roku, ale jednocześnie o wiele mniej niż przy okazji innych elekcji – wynika z badania „Scena Polityczna” wykonanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Prawo i Sprawiedliwość wyprzedziło Platformę Obywatelską pod względem liczby informacji. Ostatnio PiS znalazło się na pierwszej pozycji w lutym tego roku.

Dwóch liderów dzieliło w minionym miesiącu zaledwie 60 materiałów. Na temat PiS ukazało się o 38 proc. tekstów więcej niż wynikało z poprzedniego raportu, z kolei w przypadku PO wzrost był znacznie niższy – 28 proc. Dzięki temu największe ugrupowanie opozycyjne znalazło się na pozycji lidera z 4,3 tys. materiałami. Taka liczba odpowiada 137 publikacjom dziennie. Tych dotyczących PO było 4,2 tys. Trzecie miejsce zajęło SLD, jednak zainteresowanie dziennikarzy tą partią jest zdecydowanie słabsze (2,6 tys.).

Wykres 1. Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne - maj 2014 r.

Co ciekawe, mniejsze partie zanotowały dużo większe wzrosty niż PiS i PO. W przypadku Sojuszu Lewicy Demokratycznej było to aż 51 proc., natomiast PSL – 54 proc. Najlepszy wskaźnik uzyskała ostatnia w zestawieniu Solidarna Polska, o której pisano o 61 proc. więcej. Łącznie liczba tekstów dotyczących partii poszła w górę o 41 proc. Najwięcej z nich ukazało się 27 maja.

Ekwiwalent reklamowy w przypadku PiS-u sięgnął 78 mln zł w kontekście 71 mln zł PO. To także rekordowe wartości AVE w tym roku. Najniższy ekwiwalent miała Solidarna Polska – 19 mln zł.

Taki sam trend wystąpił w przypadku liderów partii politycznych – zarówno w prasie, jak i social media. Z analizy wydźwięków publikacji na ich temat w dziennikach ogólnopolskich nie wynika jednak, żeby w okresie kampanii zwiększyła się liczba tekstów krytycznych wobec nich. Wręcz przeciwnie. Tusk miał ich o dwa punkty procentowe mniej (21 proc.), a Palikot aż o 5 p. proc. mniej (11 proc.). O 3 p. proc. zwiększył się odsetek publikacji krytycznych wobec Jarosława Kaczyńskiego.

Jeżeli chodzi o social media – najwięcej wzmianek miał – podobnie jak w prasie - premier – aż 16 tys. w miesiącu. Na drugą pozycję awansował Janusz Palikot – 11 tys. Wyprzedził on Jarosława Kaczyńskiego (9,8 tys.), Leszka Millera (3,7 tys.), Zbigniewa Ziobro (1,6 tys.) i Janusza Piechocińskiego (1 tys.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on analizę obecności polityków w social media.

(za PRESS-SERVICE)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne