fb linkedin Newsletter

Rynek kosmetyków wzrósł o 2 proc.

Rossmann preferowaną przez Polaków siecią drogerii.

W 2013 roku rynek kosmetyczny zanotował wzrost o 2 proc. i osiągnął wartość niemal 20 mld zł, wynika z analiz firmy PMR. Analitycy szacują, że do końca 2016 roku wartość ta wzrośnie do 23 mld zł.

Sieci drogerii jako kanał dystrybucji rośnie w dwucyfrowym tempie. Dzieje się tak na skutek zwiększania liczby placówek przez duże zagraniczne sieci, zwłaszcza przez lidera rynku – sieć Rossmann. Ponadto w szybkim tempie rozwijają się sieci franczyzowe, m.in. Drogerie Laboo i Drogerie Polskie, co powoduje, że liczba placówek sieciowych zwiększa się o kilkaset rocznie, a tym samym segment sieci szybko zyskuje udziały w rynku kosztem placówek niezależnych. Według danych firmy obecnie 1,8 tys. niezależnych sklepów drogeryjnych w Polsce działa w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. – Niska cena to w obecnych czasach jeden z najważniejszych wyznaczników zakupu kosmetyku. Konsumenci mają swoje ulubione marki, ale szukają okazji do ich zakupu, czekają na promocje. Kupują teraz bardziej ekonomicznie, sięgają po tańsze produkty i częściej wybierają marki własne. Mając to na uwadze, producenci wprowadzają tańsze linie kosmetyków oraz obniżają ceny swoich sztandarowych produktów, a detaliści coraz częściej stosują różnego rodzaju promocje – mówi Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu w firmie PMR. – Drogerie obniżają ceny, aby móc konkurować z dyskontami, które oferując coraz więcej markowych kosmetyków, odbierają im klientów. Ekspansja dyskontów oraz opinia taniego sklepu, jaką się cieszą, powodują, że coraz więcej osób dokonuje tam zakupów spożywczych, przy okazji kupując również dostępne kosmetyki. W wyniku tej wojny cenowej spada lub wolniej rośnie wartość poszczególnych kategorii produktowych, spadają marże, a tym samym pogarsza się rentowność branży – dodaje Nalepa.

Z analiz PMR wynika, że dystans między Rossmannem a resztą rynku jest coraz większy. W badaniach firmy badawczej 63 proc. respondentów wymieniło spontanicznie jej nazwę w pytaniu o podanie preferowanego miejsca zakupu kosmetyków. Jest to zmiana na korzyść tej sieci o 9 pkt proc. w stosunku do ubiegłorocznych notowań. W drugiej kolejności najczęściej wymieniana była firma Avon, która również odnotowała wzrost wskazań o 3 pkt proc.

(za MMP24)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne