Jacek Barankiewicz – wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB był niedawno gościem audycji radiowej poświęconej komunikacji SMS i jej wykorzystania w marketingu.
Z raportu Komunikacja SMS w Polsce 2014 wynika, że około 60% polskich firm stosuje komunikację SMS jako wsparcie działań marketingowych, natomiast prawie ¾ przedsiębiorców jest gotowych do zastosowania tego narzędzia w przyszłości. SMS może ułatwić prowadzenie biznesu, a w oczach biznesmenów uchodzi za skuteczny środek komunikacji z klientem.
Za pomocą SMS można nie tylko informować o nowych lub limitowanych ofertach, ale także przypominać klientowi o ważnych dla niego sprawach. Ten kanał komunikacji może być z powodzeniem wykorzystywany przez świadczących usługi. Często jest również stosowany przy programach lojalnościowych .
Warto podkreślić, że SMS w niewielu przypadkach występuje jako samodzielne narzędzie marketingowe, a głównie stosowane jest jako środek wspierający pozostałe działania promocyjne. Nie można jednak umniejszać roli SMS w komunikacji marketingowej, ponieważ stanowi realny impuls do zakupu dóbr i usług, co potwierdza 9% respondentów Polskiego Badania Marketingu Zintegrowanego.
Komunikacja za pomocą SMS najlepiej może sprawdzić się wśród osób w średnim wieku, które przyzwyczaiły się do tego kanału komunikacji w czasie jego największej popularności. Młode osoby porozumiewają się głównie za pomocą komunikatorów internetowych, natomiast osoby starsze, z jednej strony mają problemy z czytaniem małych liter, a z drugiej niekoniecznie wszyscy seniorzy opanowali korzystanie z tej funkcji telefonów komórkowych. Decydując się na wysyłanie SMSów do klientów, to nie wiek powinien być najważniejszym kryterium, ale rodzaj sprzedawanego produktu oraz wykorzystywanie innych narzędzi marketingowych.
Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, żeby uzyskać zgodę od klienta na komunikację marketingową. W innym wypadku jest to łamanie prawa. Zgoda niekoniecznie musi być udzielona na piśmie, lecz powinna być wyrażona w sposób jasny, niedorozumiany.
Prowadząc kampanię SMS, należy dać możliwość identyfikacji nadawcy komunikatu marketingowego. Brak takiej opcji również jest niezgodny z prawem.
W przypadku otrzymania SMS bez wcześniejszego udzielenia zgody lub braku numeru nadawcy SMS, osoba może zgłosić oficjalną skargę do UKE lub GIODO.
Największą wadą komunikacji SMS jest ograniczona liczba znaków, a dokładnie 160. To powoduje, że komunikat musi być bardzo krótki. Jest to natomiast korzystne dla klientów oczekujących konkretnych informacji, bez zbędnych ozdobników.
Jeśli chodzi o mocne strony to na pewno należy wymienić, że jest tańszy niż telefon i dociera do adresata częściej niż e-mail.
Czasami SMS jest wykorzystywany także przy dokonywaniu płatności. Jest to popularne zwłaszcza w przypadku różnych serwisów internetowych, gdzie znajdują się odpłatne materiały. Nie można zapomnieć o dużej roli SMS w bankowości, gdzie za pomocą tego kanału potwierdzamy lub otrzymujemy informację o zmianie stanu konta w przypadku płatności kartą czy wykonywania przelewu.
W komunikacji międzyludzkiej SMS ma co raz mniejsze znaczenie, mimo że wprowadza się go także na telefony stacjonarne. Wszystko to za sprawą komunikatorów internetowych, które dają więcej możliwości, a jednocześnie mogą być tańsze, jeśli osoba korzysta z Wi-Fi. Jeśli chodzi o SMS jako narzędzie komunikacji marketingowej to można się spodziewać nieznacznego wzrostu wykorzystania tego kanału.
(Katarzyna Chylak, Biuro SMB)