fb linkedin Newsletter

Telemarketer. Czy to zawód przyszłości?

Konkurs Telemarketera roku jest największym, a zarazem najważniejszym wydarzeniem dla najlepszych telemarketerów z Polski. Co raz bardziej świadomi konsultanci, osiągający często najlepsze wyniki, szukają swojej szansy w konkursie, aby sprawdzić swoje umiejętności zarówno pod względem sprzedażowym jak i jakościowym. Na każdym etapie konkursu można nauczyć się czegoś nowego. Dlatego już na etapie eliminacji wewnątrz firm, dzięki informacjom zwrotnym, jakie otrzymujesz od trenerów wewnętrznych w call center tuż po przesłuchanych rozmowach, każdy z Was poznaje swoje mocne i słabe strony. Następnie wdrażając w życie otrzymaną informację zwrotną, Wasze rozmowy będą coraz lepsze. Zaprocentuje to tym, że dostaniecie się do grona reprezentantów firmy i będziecie mogli sprawdzić swoje siły w dalszym etapie Konkursu.

„Sam dzwoniąc do klientów, miałem świadomość, że nie jest to pierwszy kontakt, tylko, któryś z kolei. Chciałem, aby osoba po drugiej stronie słuchawki nie zapomniała o tej rozmowie, starałem się sprzedawać ale i doradzać. Zawsze dbałem o to, aby aktywnie słuchać klientów, mając na uwadze, że każdy z nich jest indywidualną jednostką i ma swoje potrzeby, a ja jako doradca, ekspert, starałem się dopasować produkt do potrzeb mojego rozmówcy".

Ważnym aspektem jest kwestia zaufania, cytując Guccio Gucci „Ludzie sprzedają ludziom", ważne jest to, aby Klient traktował Was jak eksperta, który mu pomoże, a nie „maszynkę", która recytuje skrypt z kartki. Ważne jest, aby rysując w głowie Klientowi obrazy korzyściami, jakie odniesie dzięki zakupieniu sprzedawanego produktu, Klient wyobrażał sobie oszczędności, które osiągnie. „Widzieli w swoich głowach swoje uśmiechnięte twarze".

Często wyuczone zwroty: „tak tak rozumiem" itp. powodują, że stajecie się jednym z dziesiątek konsultantów, których Klient słuchał w tym miesiącu i zachowaniem takim możecie tylko i wyłącznie zirytować rozmówce. To tak jakby nagrać płytkę i puszczać ją cały czas od początku do końca i jeszcze raz ponownie. Kolejnym ważnym czynnikiem jest odbieganie od schematów, skryptów od A do Z, tylko istotne jest, aby w rozmowach tworzyć ,,show'', zapraszając Klienta do udziału w nim. To Klient w tym całym zamieszaniu był przecież najważniejszy, a przecież każdy z nas lubi się poczuć wyjątkowo. Prawda? Oczywiście, zawsze pamiętajcie o etapach rozmowy handlowej bez nich to tak jak byście gotowali wodę na herbatę nie uzupełniając czajnika. Każdy dzień spędzony na słuchawce to trening i wstępny test Waszych umiejętności - nie tylko sprzedażowych i komunikacyjnych, ale również organizacji pracy i radzenia sobie ze stresem. W jaki sposób możesz sam zatroszczyć się o rozwój swoich kompetencji? Lektura fachowej literatury umożliwi Ci poznanie technik sprzedaży, perswazji i wywierania wpływu. Ja sam zaczynałem od takich autorów jak A. Batko, R. Cialdini czy B. Tracy. W Internecie wyszukujcie wpisów, artykułów i nagrań ze szkoleń dotyczących sprzedaży. Czytajcie też ,a nawet wręcz zacznijcie interesować się psychologią, żeby odkryć jak działa ludzki umysł i co determinuje nasze zachowania, oraz w jaki sposób podejmujemy decyzje. Na szkoleniach i coachingach w swoich firmach poszerzajcie i systematyzujcie tą wiedzę, zadawajcie pytania, bądźcie aktywni i ciekawi. Udział w takich szkoleniach jak ,,Zarządzanie stresem,, zapewni Wam opanowanie w nerwowych i nieprzyjemnych sytuacjach zawodowych i nie tylko, dzięki czemu zachowacie trzeźwy umysł tak jak ja w finale konkursu. Natomiast trening komunikacyjny nauczy Was poprawnych relacji między ludzkich w życiu prywatnym i zawodowym, będziecie lepiej się komunikować co zaprocentuję lepszą sprzedażą. 

„Po roku od wygrania Konkursu Telemarketera Roku lubię powracać do tamtych rozmów, do dreszczyku emocji, kogo usłyszę po drugiej stronie słuchawki". Często historie te przywołuje telemarketerom, z którymi na co dzień pracuję, aby oni też mogli czerpać radość z codziennej pracy, ucząc ich również świadomości oraz globalnego spojrzenia na pracę, ponieważ nie tylko oni dzwonią do Klientów. Według danych European Confederation of Contact Centre Organisations już w 2012 roku mieliśmy 143 tysiące etatów w Polskich Call Center.

Telemarketing to branża która kojarzy nam się z monotonnym czytaniem skryptów. Dlatego praca z Klientem po drugiej stronie słuchawki jest nie tylko wyzwaniem, ale często przyjemnością, dzięki której można nauczyć się wielu istotnym elementów, które po prostu przydają się w życiu codziennym. Dlatego jeżeli chcesz wygrać Konkurs i być najlepszym odejdź od standardowych regułek i puść wodze fantazji , oczywiście pamiętając o etyce pracy, bo dzięki temu włączasz kreatywność, inność, pokazujesz ludzką, często bliską twarz swojemu Klientowi.

Dziś mogę śmiało stwierdzić, że konkurs uczy nowego świadomego podejścia do zawodu telemarketera oraz etyki pracy, profesjonalizmu, budowaniu relacji. Na koniec pozostaję mi pogratulować tegorocznym laureatom oraz życzyć powodzenia kolejnym śmiałkom, którzy szykują siły do kolejnej edycji.

 

Autor artykułu sam był kiedyś konsultantem ds. sprzedaży, dziś pełni funkcję Kierownika Zespołu Sprzedaży w Databroker S.A., a także współpracuje z firmą szkoleniowo-doradczą szkoląc z nowoczesnych technik sprzedaży.

Rafał Kołodziejczyk - Trener ds. Sprzedaży Call Center w firmie szkoleniowo-doradczej Baccata Enterprise sp. z o.o. Zwycięzca V edycji konkursu Telemarketera Roku w kategorii sprzedaż Outbound

 

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne