fb linkedin Newsletter

Wielkanoc za 500 złotych

Jak wynika z badań PAYBACK, ponad 70% Polaków rozpocznie przygotowania do Wielkanocy od wiosennych porządków. Trzy na cztery osoby chcą utrzymać świąteczne wydatki na tym samym poziomie co w 2013 roku. Jak szacuje 48% ankietowanych, wielkanocne produkty spożywcze będą ich kosztować od 200 do 500 zł. Pieniądze na organizację Świąt 3/4 respondentów weźmie z bieżącego budżetu domowego. Po zakupy udamy się głównie do super- i hipermarketów. 48% Polaków będzie pamiętało w tym czasie także o najuboższych.

Polacy lubią wiosenne porządki

Z końcem zimy wybudza się w nas potrzeba zrobienia gruntownych porządków. 72% respondentów PAYBACK Opinion Poll nie będzie zwlekało do Świąt Wielkanocnych i zabierze się za sprzątanie już teraz. Niektórzy zaczną od samych siebie: Niemal co czwarty ankietowany zainwestuje w aktywność sportową, 16% podda się zabiegom pielęgnacyjnym, a 14% pomyśli o zapisaniu się na zajęcia kulturalne. Jednak większość Polaków zamierza przede wszystkim zrobić porządek w swoim najbliższym otoczeniu: poukładać w szafie i odświeżyć garderobę (40%), dokładnie wysprzątać mieszkanie i auto (po 39%) oraz w uporządkować ogród (37%).

Porządki zrobić trzeba, ale czy z ochotą złapiemy za ścierki i mopy? 55% Polaków przyznaje, że tak – zwłaszcza jeśli mają wysprzątać szafy, komody lub szuflady (31%). Z entuzjazmem zabiorą się także za prace ogrodowe (28%). Pozostali, tj. 45% ankietowanych, którzy nie lubią świątecznych porządków, szczególnie unikają wieszania zasłon i firan (27%) oraz mycia okien (25%).

Niemal wszyscy ankietowani przyznają, że za sprzątanie wezmą się samodzielnie lub z pomocą rodziny. Z możliwości zlecenia tego osobie sprzątającej skorzysta tylko 3% respondentów. Koszty wiosennych porządków ograniczą się więc głównie do zakupu chemii gospodarczej. Co trzecia osoba wyda na nie od 51 do 100 zł. 47% szacuje, że zapłaci więcej (z czego 23% powyżej 200 zł). To niemal dwukrotnie większy odsetek niż w 2013, kiedy powyżej 100 zł na produkty i akcesoria czyszczące wydał około co czwarty badany . Chemię gospodarczą nabędziemy głównie w super- i hipermarketach – tak jak w zeszłym roku.

Wielkanoc od 200 do 500 zł

Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika, że pieniądze na zakupy wielkanocne 75% Polaków weźmie z bieżącego budżetu domowego. 3/4 respondentów chce utrzymać świąteczne wydatki na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku. Jednocześnie badanie pokazuje, że wzrosną kwoty przeznaczone na żywność. Na produkty spożywcze niemal połowa ankietowanych wyda od 200 do 500 zł. Od 801 do 1 200 albo powyżej tej kwoty zapłaci dwukrotnie więcej osób niż w 2013.

Na zakupy żywnościowe – podobnie jak w ubiegłym roku – udamy się głównie do super- i hipermarketów (89%). 39% ankietowanych zaopatrzy się także w sklepach osiedlowych, a 31% nabędzie produkty również na bazarze.

Na naszej liście zakupów znajdą się też artykuły związane z obchodzeniem Wielkanocy, głównie: wiosenne kwiaty do udekorowania mieszkania (58%), słodycze z limitowanych, świątecznych edycji (53%), palemki (47%) i kartki pocztowe (46%). Nie obędziemy się także bez akcesoriów do zdobienia pisanek i święconki (po 43%).

Na zakupy z wyprzedzeniem

Ponad 2/3 ankietowanych będzie się starało podejść do zakupów z głową. W ubiegłym roku najpopularniejszą strategią zakupową było spisanie listy potrzebnych produktów, a potem – ścisłe jej przestrzeganie w sklepie. W 2014 roku większość ankietowanych postawi na zakupy z wyprzedzeniem, które pozwolą rozłożyć wydatki w czasie.

Rodzinny wymiar Świąt

Zapytani o znaczenie Wielkanocy, Polacy podkreślali jej wymiar religijny (51%) oraz rolę tradycji (58%). Jednak (tak jak w ubiegłym roku) przyznali, że istotą Świąt Wielkiej Nocy jest czas spędzony z rodziną (76%). Także w kuchni: Niemal połowa respondentów przygotuje świąteczne potrawy wspólnie z innymi członkami rodziny. Niedzielne śniadanie większość ankietowanych zje u siebie w domu (60%), w gronie więcej niż pięciu osób (49%).

W porównaniu z ubiegłym rokiem odsetek osób, które zamierzają wesprzeć uboższych w okresie okołowielkanocnym, spadł o 10% i wynosi 48%. W tym roku – podobnie jak w 2013 – Polacy kupią konkretne produkty (np. jajka) w sklepach uczestniczących w wielkanocnych zbiórkach żywności (51%) lub artykuły marek biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych (42%). Poza tym znacznie chętniej sięgniemy po portfel, by przekazać datki pieniężne (43%, co daje dwunastoprocentowy wzrost w stosunku do 2013).

(za Inspirat Communication)

Powrót do listy

Partnerzy

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB
© 2020 by Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Realizacja 3W Serwisy Informacyjne